Pengetahuan dan Sikap Tentang Rokok-Narkotika-Psikotropika-Zat Adiktif pada Masa Setelah Pandemic Covid-19, pada Siswa Usia 14-17 Tahun: Studi Deskriptif Korelatif
Knowledge and Attitudes About Cigarettes-Narcotics-Psychotropics-Addictive Substances in the Post-Covid-19 Pandemic Period, in Students Aged 14-17 Years: A Correlative Descriptive Study
DOI:
https://doi.org/10.35473/jhhs.v6i1.447Abstract
Adolescent knowledge and attitudes about smoking are important aspects in the context of adolescent growth and development. The purpose of this study was to identify smoking behavior, knowledge and attitudes about smoking, narcotics, psychotropics, and other addictive substances in the post-COVID-19 pandemic period in students aged 14-17 years. A descriptive correlative study was chosen in this study with a sample of 333 respondents who were sampled using the consecutive sampling technique. Data collection was carried out using a knowledge questionnaire and an adolescent attitude questionnaire about smoking. Data analysis was carried out using descriptive analysis and bivariate analysis with chi square. it was found that the age of the respondents did not have a significant relationship with the knowledge and attitudes of respondents about smoking, narcotics, psychotropics, and addictive substances, respectively the p value was 0.754 and 0.381. The knowledge and attitude factors about smoking, narcotics, psychotropics, and addictive substances in high school students are important to monitor and evaluate with the continuation of efforts to improve the knowledge and attitudes of respondents towards the good category.
ABSTRAK
Pengetahuan dan sikap remaja tentang merokok merupakan aspek penting dalam konteks pertumbuhan dan perkembangan remaja. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi perilaki merokok, pengetahuan dan sikap tentang merokok, narkotika, psokotropika, dan zat adiktif lainnya pada masa setelah pandemic covid-19 pada siswa usia 14-17 tahun. Studi descriptive korelatif dipilih dalam penelitian ini dengan sampel sejumlah 333 responden yang dilakukan pengambilan sampel dengan Teknik consecutive sampling. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan kuesioner pengetahuan dan kuesioner sikap remaja tentang merokok. Analisis data dilakukan dengan menggunakan analisis descriptive dan analisis bivariat dengan chi square. didapatkan bahwa usia responden tidak memiliki hubungan yang signifikan dengan pengetahuan dan sikap responden tentang merokok, narkotika, psokotropika, dan zat adiktif, secara berurutan nilai p adalah 0,754 dan 0,381. Faktor pengetahuan dan sikap tentang merokok, narkotika, psokotropika, dan zat adiktif pada remaja siswa SMA penting untuk dilakukan monitoring dan evaluasi dengan keberlanjutan upaya peningkatan pengetahuan dan sikap responden menuju kategori baik.
Downloads
References
Irwan, D. (2017). Etika dan Perilaku Kesehatan. Yogyakarta: Absolute Media.
Kaim, A., Jaffe, E., Siman-Tov, M., Khairish, E., & Adini, B. (2020). Impact of a brief educational intervention on knowledge, perceived knowledge, perceived safety, and resilience of the public during COVID-19 crisis. International journal of environmental research and public health, 17(16), 5971.
Kementerian Kesehatan RI Badan Penelitian dan Pengembangan. (2018). Riset Kesehatan Dasar. Retrieved from Jakarta:
Kumalasari, D. (2016). Hubungan pengetahuan dan sikap dengan perilaku seksual pada siswa SMK. Jurnal Aisyah: Jurnal Ilmu Kesehatan, 1(1), 93-97.
Nugroho, A., Fadlilah, S., & Muflih, M. (2022). The Effectiveness of Educational Videos on Knowledge, Perception, and Anxiety About COVID-19 Vaccination. JHE (Journal of Health Education), 7(2), 66-74.
Nurdin, A. E. (2011). Tumbuh Kembang Perilaku Manusia. Jakarta: EGC.
Riza, Y., & Ernadi, E. (2019). Faktor Eksternal Remaja Dengan Perilaku Merokok Pada Siswa Kelas Xi Di Smk Syuhada. Promotif: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 9(1), 33-41.
Swastika, D. P. A., Shaluhiyah, Z., & Musthofa, S. H. B. (2021). The Effect on Education of Cigarette’ s Danger Through Instagram on the Knowledge, Attitudes, and Practices of Female Student Smokers. JHE (Journal of Health Education), 6(1), 16-26.
Verayanti, S. (2020). Pembelajaran Montase Edukasi Berbasis Literasi Tentang Bahaya Rokok Bagi Siswa. Imajinasi: Jurnal Seni, 14(2), 125-130.
Wade, C., Tavris, C., & Garry, M. (2014). Psikologi (11 ed.). Jakarta: Erlangga.
Wong, D. L. (2009). Buku Ajar Keperawatan Pediatrik: Penerbit Buku Kedokteran.
World Health Organization. (2019). WHO report on the global tobacco epidemic, 2019: offer help to quit tobacco use (9241516208). Retrieved from
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Holistics and Health Sciences (JHHS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.