Hubungan Strategi Koping dengan Kualitas Hidup Ibu yang Memiliki Anak Disabilitas Intelektual

The Relationship between Coping Strategies and Quality of Life of Mothers with Children with Intellectual Disabilities

Authors

  • Nur Lu’lu’atul Ahadiah Universitas Ngudi Waluyo
  • Liyanovitasari Universitas Ngudi Waluyo

DOI:

https://doi.org/10.35473/jhhs.v6i2.406

Abstract

Intellectual disability is a child whose development of intellectual function experiences obstacles accompanied by disabilities in learning and adjusting, which can make parents need special handling and also result in increased burden and stress that can affect the quality of life. A factor affecting the quality of life of the family is coping strategies. The purpose of this study was to determine the relationship between coping strategies and the quality of life of mothers who have children with intellectual disabilities. This research design is descriptive correlational with a cross sectional approach. The population is parents who have children with intellectual disabilities at Ungaran State Special School with a consecutive sampling technique of 64 respondents. The measuring instrument used is a questionnaire. The data analysis used is the chi square test. Results: Most respondents had adaptive coping strategies with a moderate maternal quality of life, which was 32 respondents (78.0%). There is a relationship between coping strategies and the quality of life of mothers who have children with intellectual disabilities. With p value = 0.000 < α (0.05). Suggestion: Parents can improve coping strategies by planning everything about their children, can also control stress well so that it does not interfere with daily activities, for example by cultivating feelings of optimism, always getting closer to God Almighty and always praying.

 

ABSTRAK

Disabilitas intelektual adalah anak yang perkembangan fungsi intelektualnya mengalami hambatan yang disertai ketidakmampuan dalam belajar dan menyesuaikan diri, sehingga dapat membuat orang tua membutuhkan penanganan khusus dan juga mengakibatkan peningkatan beban dan stres yang dapat mempengaruhi kualitas hidup. Faktor yang mempengaruhi kualitas hidup keluarga adalah strategi koping. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui hubungan strategi koping dengan kualitas hidup ibu yang memiliki anak disabilitas intelektual.  Desain penelitian ini diskriptif korelasional dengan pendekatan cross sectional. Populasi adalah orang tua yang memiliki anak disabilitas intelektual di Sekolah Luar Biasa Negeri Ungaran sejumlah 87 responden, dan sampel sejumlah 64 responden dengan teknik consecutive sampling. Alat ukur yang digunakan kuesioner. Analisis data yang digunakan adalah uji chi square.  Sebagian besar responden memiliki strategi koping adaptif dengan kualitas hidup ibu kategori sedang yaitu sebanyak 32 responden (78.0%). = Ada hubungan strategi koping dengan kualitas hidup ibu yang memiliki anak disabilitas intelektual. Dengan nilai p value = 0,000 < α (0,05). Orang tua dapat meningkatkan strategi koping dengan merencanakan segala sesuatu mengenai anaknya, juga dapat mengendalikan stres dengan baik sehingga tidak mengganggu aktifitas sehari-hari, misalnya dengan menumbuhkan perasaan optimis, selalu mendekatkan diri kepada Tuhan Yang Maha Esa dan selalu berdo’a.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asiyadi, I. P., & Jannah, M. (2021). Hubungan Antara Parenting Stress dengan Parenting Self Efficacy pada Ibu yang Memiliki Anak Disabilitas Intelektual. Character Jurnal Penelitian Psikologi, 8(5).

Biahimo, N. U. I., Firmawati, F., & Masionu, S. N. (2022). Strategi Koping Dengan Tingkat Stres Ibu Dalam Penerimaan Anak Autis Di Slb Kota Gorontalo. Zaitun (Jurnal Ilmu Kesehatan), 9(2).

Cahyani, R. (2019). Mekanisme Koping Siswa Dalam Menghadapi Menstruasi Di Sekolah Dasar Muhammadiyah Ambarketawang 1 Dan 3 Sleman Yogyakarta. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Christianto, L. P. (2016). Hubungan Antara Kepribadian Tangguh Dengan Kualitas Hidup Pada Ibu Yang Memiliki Anak Cerebral Palsy.

Hidayat, F., Widodo, Pramita, Y., & Aji, Apria, G. (2021). Hubungan Tingkat Stres Orang Tua dengan Mekanisme Koping Pada Orang Tua yang Memiliki Anak Tuna Grahita Usia 7-18 Tahun di SLB N Slawi. 12(2), 74–79.

Hidayatun, A. (2017). Hubungan Strategi Koping dengan Tingkat Stres Ibu terhadap Penerimaan Anak Autis di Kabupaten Bantul. Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Jenderal Achmad Yani Yogyakarta

Ishtiaq, N., Mumtaz, N., & Saqulain, G. (2020). Stress and coping strategies for parenting children with hearing impairment and autism. Pakistan Journal of Medical Sciences, 36(3).

Kartikasari, R., Ardhia, F. R., & ... (2017). Pola Asuh Dengan Anak Berkebutuhan Khusus (Tunarungu Dan Tunawicara) di SLB-B Negeri Cicendo Bandung. Jurnal Kesehatan

…, III(1), 100–105.

Kusnadi, S.K., Zuroida, A & Elisnawati, E. (2023). Strategi Coping untuk Menurunkan Kelelahan Emosional (Emotional Exhaustion) pada Orangtua Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol 5 (5), Hal 2104 – 2116

Kotzampopoulou, I. (2015). Quality of life in families having children with disabilities: The parents’ perspective. Master’s Thesis. Master of Philosophy in Special Needs Education. Department of Special Needs Education Faculty of Educational Sciences. University Of Oslo.

Nasir, A., & Muhith, A. (2011). Dasar-Dasar Keperawatan Jiwa: Pengantar dan Teori (1st ed.).

Jakarta : Salemba Medika.

Santrock, J. W. (2003). Adolescence: Perkembangan Remaja

Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2014). Health Psychology: Biopsychosocial Interactions. John Wiley & Sons.

Schaie, K. W., & Willis, S. L. (2010). Handbook Of The Psychology Of Aging. Academic Press.

Sirait, S. H. (2015). Strategi Mekanisme Koping Orang Tua yang Memiliki Anak dengan Retardasi Mental di Sekolah Luar Biasa E Negeri (SLB) Negeri Kecamatan Sei Agul Medan. In Universitas Sumatera Utara. Sumatera Utara.

Tuasikal, A. N. A., & Retnowati, S. (2019). Kematangan Emosi, Problem-Focused Coping, Emotion-Focused Coping dan Kecenderungan Depresi pada Mahasiswa Tahun Pertama. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 4(2), 105.

Widia, C., Basuni, D. R & Kurniasih, E. (2023). Koping Stres Orang Tua Yang Memiliki Anak Berkebutuhan Khusus Di Slb Abc Kota Tasikmalaya. Jurnal Keperawatan Galuh, Vol.5 No.1, hal 1-12

Abdul, Muhith et al. 2019. “MEKANISME KOPING KELUARGA YANG MEMILIKI

ANAK RETARDASI MENTAL.” Journal Health of Science, Vol. 12, N: 39–45.

Badan Pusat Statistik Jawa Tengah. 2022. “Provinsi Jawa Tengah Dalam Angka 2022 Jawa Tengah Province in Figures 2022.” : lxxii + 976.

Fioni Osakinah. 2021. HUBUNGAN ANTARA RELIGIUSITAS DENGAN FAMILY QUALITY OF LIFE PADA ORANG TUA YANG MEMILIKI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI PEKANBARU.

Samsudin, Samsudin. 2019. “Pentingnya Peran Orangtua Dalam Membentuk Kepribadian Anak.” SCAFFOLDING: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme 1(2): 50–61.

Sih Ageng Lumadi, Ns, and Nining Loura Sari. 2023. “Literature Review: Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dengan Tingkat Kemandirian Anak Retardasi Mental.” 4(2): 96–

https://www.ojsstikesbanyuwangi.com/index.php/PHJ.

Vukićević, Anka et al. 2023. “Quality of Life of Families with Children with Intellectual and Developmental Disabilities: Family Health Domain.” Journal of Health Sciences 13(2): 91–97.

Wang, Ruodan et al. 2022. “Coping, Social Support, and Family Quality of Life for Caregivers of Individuals with Autism: Meta-Analytic Structural Equation Modeling.” Personality and Individual Differences 186(PB): 111351. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111351.

Downloads

Published

2024-09-28

How to Cite

Nur Lu’lu’atul Ahadiah, & Liyanovitasari. (2024). Hubungan Strategi Koping dengan Kualitas Hidup Ibu yang Memiliki Anak Disabilitas Intelektual: The Relationship between Coping Strategies and Quality of Life of Mothers with Children with Intellectual Disabilities. Journal of Holistics and Health Sciences, 6(2), 340–350. https://doi.org/10.35473/jhhs.v6i2.406